Det digitale Kina er som en parallel verden

Suitable for Growth projektet hjælper danske virksomheder med at få succes i Kina. Der er mange faktorer som afgør om det lykkes, en af dem kan være at man forstår at være til stede på nettet i Kina.

Alexander Schultz.jpg

Af Peter Hesseldahl

”Der er ikke nogen vej til at få succes som virksomhed i Kina, uden en meget stærk online dimension på det man gør. At bruge internettet til marketing er ikke en mulighed eller noget man skal overveje, det er en nødvendighed – og det gælder både for B2C og B2B. Jeg kan ikke komme i tanke om en virksomhed som har succes i Kina, som ikke er meget aktive online”, siger Alexander Schultz, den danske direktør hos Shanghai Jungle, et internetbureau i Shanghai.

Alexander Schultz mener at det er afgørende for alle virksomheder at de anvender internettet, når de har ambitioner om at få succes i Kina, og han er ikke imponeret over den tilgang de fleste danske virksom-heder har til det:

”Selv store danske virksomheder som har flotte hjemmesider til deres vestlige markeder, kan have en meget dårlig kinesisk hjemmeside, med hensyn til design og indhold, med døde links og nyheder som ikke er blevet opdateret i flere år”.

For halvandet år siden startede Schultz Shanghai Jungle, et online-bureau som hjælper udenlandske virksomheder med onlinemarketing og e-handel i Kina. I øjeblikket er der 11 ansatte og de fleste kunder er danske virksomheder eller organisationer, blandt andet Kongehuset og Aarhus og Københavns kommune.

Kina ses som underudviklet

Som Alexander Schultz ser det, har mange vestlige virksomheder, som starter op i Kina tendens til at se kinesiske forretningspartnere som teknologisk underudviklede. Men det er en forkert antagelse, siger han: Kinesiske virksomheder er mindst ligeså meget online som andre.

“De er alle online hele tiden. De seneste tal for onlinebrug fra mobiltelefoner er 600 millioner mennesker! Hvis du kigger på menneskerne i metroen, vil 60 % af dem være online. De læser ikke bøger eller aviser, de tjekker beskeder eller surfer på nettet”, siger Schultz.

På få år er nettet blevet den vigtigste kilde til information om virksomheder.

”Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har set printet marketing-materiale fra en kinesisk virksomhed. Vestlige virksomheder uddeler foldere, men kineserne beholder derimod dit visitkort og undersøger din hjemmeside. Når de ser en dårlig kinesisk hjemmeside, fortæller det dem alt om hvordan virksomheden ser deres kinesiske kunder”.

En parallel verden

I følge Alexander Schultz, er en af grundene til at danske virksomheder gør så lidt ud af deres online tilstedeværelse, at de udenlandske ledere simpelthen ikke forstår det der foregår:

”Hvis lederen ikke er kinesiske eller ikke taler kinesisk, er de tilbøjelige til ikke at have en kinesisk hjemmeside. Når de kommer til Kina, opdager de at Facebook, YouTube og Dropbox er blokeret. Så de køber en VPN-forbindelse og bruger den til at gå online udenfor Kina. Mindst 95 % af alle udlændinge, har ingen idé om hvor kineserne befinder sig når de er online, eller hvad de deler med hinanden. En leder ser ikke hvad hans medarbejdere deler online – det er som om du er i en parallel verden”, siger Schultz.

Desuden er håndteringen af virksomhedens kinesiske indhold ofte uddelegeret til en kinesisk marketing manager. Han opdager hurtigt at den danske leder eller ledelsen i det danske hovedkvarter, ikke er interesseret i, eller ikke aner, hvad der foregår online. På grund af den altid lange liste over ting der skal gøres, bliver vedligehold af hjemmesiden ikke prioriteret, fordi chefen ikke kigger på den, fortæller Alexander Schultz.

Det er en løbende proces

Sociale medier er ekstremt populære i Kina. Kinesiske forbrugere bruger i gennemsnit 46 minutter om dagen på sociale medier, sammenlignet med 7 minutter i Japan og 37 minutter i USA. Kineserne følger også virksomheders profiler i højere grad end vestlige forbrugere gør, og de både accepterer og forventer hyppigere opslag. Alexander Schultz anbefaler at en virksomhed
bør sigte efter at poste en nyhed en gang om dagen og gøre det
til en af deres daglige opgaver.

Som Schultz siger: “Du kan virkelig ikke give folk for meget information. Kineserne er vant til at modtage enorme mængder af information og de er ret teknisk mindede. Du bør ikke tøve med at give tekniske specifikationer. Det ses som en måde at opbygge tillid: Hvis dit produkt og din virksomhed er så veldokumenteret, må den være meget professionel. Du er nødt til at signalere at du har kompetencer og referencer til projekter i andre dele af verden, fordi du som et dansk firma konkurrerer på kvaliteten og ikke på prisen”.

Alexander Schultz konkluderer at du ved hjælp af onlinemedier kan nå ud til dine kunder i det enorme land som Kina er, på en måde som du ellers ikke vil have råd til: ”Selv en virksomhed som Novo Nordisk som kan være til stede i hundredevis byer, kan ikke have salgs-personale overalt. Det er grunden til at internettet er en unik mulighed for at nå dine kunder – og det er virkelig ikke så kompliceret”.

Artiklen har været bragt i Suitable for Growths nyhedsbrev #15 fra august 2014. Oversat til dansk af Anne Sofie Bach.

Læs mere på projektets hjemmeside www.suitableforgrowth.dk
Kata fonden
3840 5414
Alsion 2
DK-6400 Sønderborg