Lær innovation af Asien

Et skarpt fokus på kundernes behov, en særlig sans for at reducere omkostninger og justere produktet, så det passer præcist til kundens situation. Dertil en lynhurtig reaktionsevne. Det er de vigtigste af de konkurrencefordele, man typisk ser blandt asiatiske virksomheder. Men hvordan opnår de det? Hvordan foregår udviklingsprocesserne inde i virksomhederne – og hvorfor gør virksomheder i Asien tingene anderledes end virksomheder i Vesten?

23. december 2011

Det er påtrængende for danske virksomheder at være effektive og præcise, når de udvikler nye produkter og tjenester. I de kommende år vil den globale konkurrence blive skærpet yderligere, når virksomheder fra de opkommende økonomier i Asien for alvor begynder at gøre sig gældende.

Danske virksomheder vil i stigende grad skulle konkurrere med virksomheder, som udvikler løsninger ud fra en anden logik, og med metoder, der på mange måder er væsentligt forskellige fra den måde, vi sædvanligvis griber innovation an.

Danske virksomheder kan lære af Asien. Det er ikke sikkert, at vi skal gøre præcist som kineserne eller koreanerne, men vi er som minimum nødt til at forstå, hvad det er vi er oppe imod.

Et praktisk redskab for danske virksomheder
Det er udgangspunktet for Universe Fondens projekt Asia New Business Creation (asiaNBC), som gennem de to sidste år har kortlagt forskellene mellem asiatisk og dansk innovation. Nu kan projektet præsentere et materiale, der rummer både inspiration og udfordringer, som de fleste danske virksomheder kan have glæde af. Læs de vigtigste konklusioner på side tre i denne fil.

Konklusionerne er samlet i det vi kalder en ”booklet” (en mellemting mellem en bog og et hæfte), der på en let tilgængelig måde, giver et praktisk orienteret overblik over den asiatiske tilgang til innovation. Bookletten findes på både dansk og engelsk, og er især rettet mod udviklere og ledere, der arbejder med forretningsudvikling, innovation og strategisk tænkning.
Bogen er vedlagt, og der må citeres fra den med tydelig kildehenvisning.

Samtidig lanceres www.asianbc.dk, der er en omfattende hjemmeside med dybdegående artikler, baggrundsinformation og interview med asiatiske eksperter.

Alt i alt har danske virksomheder fået et brugbart redskab til at forny og forbedre deres konkurrenceevne. Både booklet og hjemmesiden er gratis.

Asia New Business Creation
Asia New Business Creation projektet – eller AsiaNBC – er udviklet og gennemført af Universe Fonden med støtte fra Forsknings og Innovationsstyrelsen, under Ministeriet for videnskab, teknologi og udvikling (i dag Ministeriet for forskning, innovation og videregående uddannelser).

Kernen i projektet har været en udveksling af erfaringer og metoder mellem 8 virksomheder – 5 danske, og 3 asiatiske virksomheder fra Singapore, Kina og Korea.

De danske deltagere er Novozymes, FL Smidth, Coloplast, Grundfos og Gabriel. Fra Kina har Haier været med i projektet, fra Korea Woongjin og fra Singapore ST Electronics.

For yderligere information, interviews mv. kontakt:
Peter Hesseldahl, projektleder for AsiaNBC:
phd@universefonden.dk / telefon: 4010 7889
www.asianbc.dk