Suitable for Growth (afsluttet)

Suitbale for Growth er et nyt, ambitiøst partnerskabsprojekt mellem Industriens Fond og Kata Fonden, der skal styrke danske virksomheders position på de nye vækstmarkeder i Kina og Indien.


PROJEKTET BLEV AFSLUTTET I 2016

Danske virksomheder er ikke gode nok til at udvikle produkter til de hastigt voksende middelklasser i Kina og Indien. Virksomheder-ne går derfor glip af milliardomsætninger.

Et partnerskabsprojekt mellem Industriens Fond og Kata Fonden vil finde metoder til at løse problemet.

COLOURBOX1191208.jpg

Middelklassen i Indien og Kina vokser hastigt og købekraften stiger i samme takt.

Danske virksomheder møder stærk og tiltagende konkurrence i lande som Kina og Indien, og det er evnen til at skabe produkter til middelklassen i disse lande, der er en af de største udfordringer for den danske konkurrenceevne.

Middelklassen i Indien og Kina vokser hastigt og købekraften stiger i samme takt, men danske virksomheder er ikke gode nok til at udnytte det potentiale. Danske eksportprodukter tager udgangspunkt i vestlige behov og er rettet mod rige forbrugere i toppen af markedet. Ikke mod middelklassen.

Et nyt projekt skal udvikle konkrete metoder til, hvordan danske virksomheder løser problemet.

Projektet, der kaldes Suitable for Growth, løber over i alt seks år og er et partnerskabsprojekt mellem Industriens Fond og Kata Fonden, som kommer med henholdsvis 16,5 millioner kroner og 4,5 millioner kroner. Hertil lægges virksomhedernes investeringer, så det samlede projekt udgør omkring 40 millioner kroner.

tata-nano-cars.jpg

Tata Nano er verdens billigste bil og et godt eksempel på et suitable product. Bilen henvender sig til den indiske middelklasse og koster lige under 13.000 kroner. Den svingede ind på det indiske marked og på det tidspunkt forventede man en årlig efterspørgsel på en million. 

Ressourcer og beslutningskraft skal ud i marken

Projektets udgangspunkt er, at virksomhederne kommer til at stå stærkere, hvis man lægger ressourcer og beslutningskraft ud til lokale udviklingsafdelinger ude i verden.

– Potentialet er stort hos lavindkomstgrupperne i Kina og Indien. Omkring 40 procent af verdens vækst over de kommende år ventes at ske i disse lande, så der er altså god grund til at få fat forbrugerne her. Det handler om, at man skal kende måden de lever på og målrette sig deres behov. Man skal tænke i lokale løsninger, fortæller direktør Peter Skat-Rørdam fra Kata Fonden.

Det langsigtede mål er, at virksomhederne udvikler en bæredygtig forretningsmodel, så også produktion og udvikling herhjemme kan udnytte de nye erfaringer og ad den vej styrke konkurrenceevnen i Danmark.

Projektet kan gøre en forskel.

– Projektet rammer lige ind i en udfordring, der i høj grad har brug for fokus. Med projektet får danske virksomheder mulighed for at blive meget bedre til at udvikle produkter til middelklassen på de asiatiske markeder. For Industriens Fond er det afgørende at få omsat disse erfaringer til en praktisk anvendelig model for bæredygtig arbejdsdeling. Virksomhederne herhjemme skal nemlig have en større markedsandel, som ikke bare viser sig på bundlinjen, men også i form af flere udviklings- og produktionsarbejdspladser i Danmark, fortæller Mads Lebech, adm. direktør i Industriens Fond.

Projektet Suitable for Growth er et af de første eksempler på, at to fonde – en erhvervsdrivende og en almennyttig projektfond – arbejder tæt sammen om at gennemføre et projekt af denne størrelse, til gavn for dansk erhvervsliv.

PROJEKTET BLEV AFSLUTTET I 2016

Udgivelser

KONTAKT

Peter Skat-Rørdam, PhD, MSc Fondsdirektør (adm. direktør) M. +45 21 15 91 02
psr@katafonden.dk
Kata fonden
3840 5414
Alsion 2
DK-6400 Sønderborg